Το ελληνικό «Casa de Papel»: Η ληστεία του αιώνα που δεν εξιχνιάστηκε ποτέ

Το ριφιφί του αιώνα σε 7 λεπτά!
Το ελληνικό «Casa de Papel»: Η ληστεία του αιώνα που δεν εξιχνιάστηκε ποτέ
ÄÉÁÑÑÇÎÇ ÓÔÇÍ ÅÈÍÉÊÇ ÐÉÍÁÊÏÈÇÊÇ (EUROKINISSI / ÐÁÍÁÃÏÐÏÕËÏÓ ÃÉÁÍÍÇÓ)

Της Γεωργίας Τζαγκαράκη

Τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012 λάμβανε χώρα η μεγαλύτερη ληστεία επί ελληνικού εδάφους, ληστεία η οποία μάλιστα δεν εξιχνιάστηκε ποτέ.

Αυτό που κάνει την ληστεία της Εθνικής Πινακοθήκης πρωτοφανή για τα ελληνικά αλλά και τα παγκόσμια δεδομένα έχει να κάνει με τα αμύθητης αξίας κλοπιμαία αλλά και με τα δρακόντεια μέτρα ασφαλείας του χώρου στον οποίο φυλάσσονταν.

Το χρονικό

Σύμφωνα με τα στοιχεία δύο διαρρήκτες εισέβαλαν στον χώρο της Πινακοθήκης αποσπώντας την προσοχή του φύλακα ενώ ένα ακόμα άτομο με full face και καλυμμένα χαρακτηριστικά παραβίασε το τζάμι και εισέβαλε επίσης στο χώρο που φυλάσσονταν τα έργα τέχνης. Οι κάμερες ασφαλείας τον απαθανάτισαν βήμα βήμα να αφαιρεί με μαχαίρι τα έργα τέχνης από τα κάδρα. Σημαντικό και ταυτόχρονα παράξενο είναι πως οι πόρτες ασφαλείας δεν είχαν παραβιαστεί.

Κατά τη διάρκεια της ληστείας ενεργοποιήθηκε ο ανιχνευτής κίνησης και έτσι ο φύλακας έσπευσε την αίθουσα. Μόλις αντιλήφθηκε τον δράστη τον καταδίωξε και ταυτόχρονα ειδοποιήθηκε η Άμεση Δράση. Ο ληστής κατάφερε να τραπεί σε φυγή αφήνοντας πίσω του το κοπίδι με το οποίο αφαίρεσε τα έργα από τα τελάρα.

Στον χώρο της ληστείας βρέθηκαν πέντε πελματικά αποτυπώματα από τα οποία όμως δεν κατάφεραν να προκύψουν στοιχεία για την ταυτότητα των δραστών. Παράλληλα από τα δείγματα DNA που ελήφθησαν δεν προέκυψε κανένα απολύτως ενδιαφέρον στοιχείο.

Κάθε προσπάθεια εξιχνίασης της ληστείας από την αστυνομίας έπεφτε σε τοίχο γεγονός, γεγονός που μαρτυράει πως οι ληστές ήταν απολύτως «διαβασμένοι» και δεν υπέπεσαν σε κανένα λάθος κατά την δράση τους.

Τα κλοπιμαία

Η ασύλληπτη αυτή ληστεία που χαρακτηρίστηκε ως το «ριφιφί» του αιώνα, αφαίρεσε από την Εθνική Πινακοθήκη ένα από τα σπουδαιότερα έργα τέχνης που έχουν βρεθεί ποτέ επί ελληνικού εδάφους. Το «Γυναικείο Κεφάλι» που φιλοτεχνήθηκε το 1939 από τον Πάμπλο Πικάσο και είναι πορτρέτο της τότε συντρόφου του, Dora Maar χαρίστηκε από τον καλλιτέχνη το 1949 στον Ελληνικό λαό για την προσφορά του στην Αντίσταση.

Το ελληνικό «Casa de Papel»: Η ληστεία του αιώνα που δεν εξιχνιάστηκε ποτέ

Ο κομουνιστής Πάμπλο Πικάσο προσπάθησε με αυτό τον τρόπο να αποδώσει φόρο τιμής στην Ελλάδα για την εναντίωση της στον ναζισμό. Στο πίσω μέρος του πίνακα υπήρχε ιδιόχειρη αφιέρωση του Πικάσο που ανέφερε «Για τον ελληνικό λαό, Φόρος Τιμής από τον Πικάσο».

Από τη ληστεία αφαιρέθηκε επίσης το έργο «Μύλος» του Πιέτ Μοντριάν και ένα σχέδιο σε χαρτί θρησκευτικής απεικόνισης του 17ου αιώνα που αποδίδεται στον Γκουλιέλμο Κάτσια.

Οι φήμες

Σύμφωνα με το τμήμα Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας που ανέλαβε την υπόθεση, φαίνεται πως τα έργα βρίσκονται σε ιδιωτική συλλογή του εξωτερικού και οι φήμες για την εθνικότητα των δραστών είχαν οργιάσει χωρίς να εξακριβωθεί τίποτα ακόμα.

Κάποιος ερευνητής της υπόθεσης είχε αναφέρει πως οι πληροφορίες έδειχναν πως ένας γνωστός κακοποιός της Αθήνας ήταν ο εγκέφαλος της διάρρηξης χωρίς ωστόσο η έρευνα να φέρει τελικά αποτελέσματα. Η Ελληνική Αστυνομία πιστεύει πως οι δράστες δεν είχαν συνεννοηθεί εκ των προτέρων με κάποιων συλλέκτη οπότε τα έργα βρίσκονται ακόμα και σήμερα στα χέρια τους.

Μάλλον δεν θα μάθουμε ποτέ τι έχει συμβεί με αυτή την μαεστρική ληστεία, το μόνο σίγουρο όμως είναι πως κάτι από… Casa de Papel μας ήρθε στο μυαλό.