Είσαι σίγουρη ότι πεινάς; Τι είναι η συναισθηματική υπερφαγία και πώς να τη διαχειριστείς

Τι είναι και πώς θα την καταπολεμήσεις;
Είσαι σίγουρη ότι πεινάς; Τι είναι η συναισθηματική υπερφαγία και πώς να τη διαχειριστείς

Της Γεωργίας Τζαγκαράκη

Ίσως σου έχει συμβεί σε κάποια δύσκολη περίοδο της ζωής σου, να καταναλώνεις βουλιμικά τροφές που το στομάχι σου δεν ζητά, αφού δεν νιώθεις να πεινάς.

Για τους ψυχολόγους, αυτή η συνήθεια ονομάζεται «συναισθηματική υπερφαγία» και συνδέεται με αρνητικά συναισθήματα όπως λύπη, άγχος, νεύρα και θυμός.

Αυτή η κατάσταση που συνήθως κάνει την εμφάνισή της μετά από κάποιον χωρισμό, αφορά κυρίως στην ανάγκη για junk food όπως λόγου χάρη σοκολάτα και συναφών προϊόντων περιπτέρου, όπως συνηθίζουν να λέγονται. Το γεγονός που το αναγάγει σε φαύλο κύκλο, είναι το αίσθημα ενοχής που αφήνει και όχι ικανοποίησης που θα ήταν το θεμιτό.

Ντρεπόμαστε για την πράξη μας και συνεχίζουμε να το κάνουμε πιστεύοντας πως θα το ξεπεράσουμε. Φυσικά δεν συμβαίνει ποτέ αυτό.

Είσαι σίγουρη ότι πεινάς; Τι είναι η συναισθηματική υπερφαγία και πώς να τη διαχειριστείς
Αν βρίσκεις κάτι από το εαυτό σου σε αυτό, η πιο σωστή κίνηση είναι να συμβουλευτείς έναν ψυχολόγο, είναι εκείνος που μπορεί να σε βοηθήσει περισσότερο από τον καθένα να λύσεις το πρόβλημα.

Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες τεχνικές για να μειώσεις την κατανάλωση τροφής εκείνες τις δύσκολες ώρες.

Ένα ημερολόγιο καταγραφής των τροφών που καταναλώνις καθώς και των συναισθημάτων σου εκείνη την ώρα θα σε βοηθήσει να καταλάβεις μετά από λίγες ημέρες αν έτρωγες από πραγματική ή συναισθηματική πείνα.
Αν παρατηρήσεις πως τρώς άτσαλα τις ώρες που η συναισθηματική σου κατάσταση είναι τεταμένη, πρέπει να δράσεις.

Καμιά φορά ο αντιπερισπασμός είναι το σημαντικότερο όπλο, αν δηλαδή νιώθεις το αίσθημα της πείνας αντί να πας στην κουζίνα, πάρε τηλέφωνο μια φίλη σου ή βγες για περπάτημα. Σε λίγη ώρα θα το έχεις ξεχάσει.

Επίσης, σωστό θα ήταν για εκείνες τις μέρες να έχεις μόνο υγιεινές τροφές στο σπίτι σου, όπως φρούτα και λαχανικά. Θα λειτουργήσει και ως πείραμα για το αν θα σας δελεάσουν. Τέλος, αν καταλαβαίνεις πως η ανία σε κάνει επιρρεπής στο φαγητό, φρόντισε να αποφεύγεις να είσαι πολλές ώρες μόνη στο σπίτι. Συνάντησε φίλους ή απόκτησε ένα νέο χόμπι.

Είσαι σίγουρη ότι πεινάς; Τι είναι η συναισθηματική υπερφαγία και πώς να τη διαχειριστείς

Φυσικά όλα αυτά δεν αποτελούν λύση στο πρόβλημα αλλά τρόπους να αποφεύγεται αυτή τη συνήθεια. Η λύση είναι ο ειδικός που θα μας κάνει να καταλάουμε για ποιο λόγο μπήκε η συναισθηματική υπερφαγία στην ζωή μας.

What's Next